Spullen een tweede leven geven. Een goede gewoonte.

De campagne 'Spullen een tweede leven geven. Een goede gewoonte’ is een initiatief van het Ministerie van Economische zaken en Klimaat, en heeft als doel mensen bewust te maken van het feit dat levensduurverlenging van spullen bijdraagt aan het tegengaan van klimaatverandering, en ze te laten zien hoe ze daaraan bij kunnen dragen (door het vaker repareren, verkopen of weggeven van spullen). Op de website zetookdeknopom.nl kan de doelgroep informatie en tips vinden.

Materialen

De rijksoverheid stelt materialen van deze campagne ter beschikking voor iedereen die hier aan wil bijdragen. De campagne is onderdeel van de koepelcampagne Zet ook de knop om. Het beeldmerk en de campagnehuisstijlgids van de koepelcampagne vindt u hier [link naar Zet ook de knop om | Campagnetoolkits.nl].

De campagnematerialen mogen gebruikt worden tot uiterlijk 20 mei 2025.

Spullen een tweede leven geven. Een goede gewoonte.

De bank, onze spijkerbroeken en telefoons. Het kost allemaal energie, water en grondstoffen om te maken én te vervoeren. Wist je dat zo’n 12 procent van de CO2 die we thuis uitstoten, komt door nieuwe spullen en kleding? Daarom is spullen een tweede leven geven een goede gewoonte. En het fijne is: het geeft ook een goed gevoel. Voor jezelf, als je bijvoorbeeld lekker aan het klussen bent geslagen. Voor de aarde, als je zuiniger met je spullen omgaat. En voor de ander, als jouw spullen een nieuwe eigenaar krijgen. Doe je ook mee?

TV commercial

Download de TV commercial (20 sec en 27 sec)
 

Online video

De online video's zijn beschikbaar in verschillende formaten en diverse varianten.

Social media uitingen

De social media uitingen zijn beschikbaar in 3 varianten en in full motion 6 sec en static 6 en 10 sec.


Download de social media uitingen.

Poster A0

Download de poster (A0 , met snijlijnen)

Print

Download materiaal - print